سلامت حیوانات خانگی

کک و کنه در سگ ها – نشانه ها و درمان سریع

درباره کک و کنه در سگ ها
آنچه می خوانید
کک در سگ از بدترین مشکلاتی است که حیوان خانگی شما ممکن است با آن مواجه شود. اما چه نشانه‌هایی دلیل بر وجود کک در سگ است؟ برای از بین بردن این کک‌ها بهترین دارو و درمان چیست؟ حتماً شما هم از اینکه می‌بینید سگتان گاهی یک زوزه دردناک می‌کشد و یا آرام نیست و میخواهد خودش را به دیوار یا پتوها بمالد؛ ناراحت می‌شوید. اما چرا واقعاً سگ شما این کارها را می‌کند؟ دلیلش چیست؟ آیا مشکل درونی دارد یا بیرونی ؟ چون سگ شما تمایل به خاراندن و مالیدن خویش به در و دیوار دارد، قطعاً وجود چیزی روی پوست او را ناراحت کرده است. اما آن چیز چیست؟ بله درست گفتید میتواند کک یا کنه باشد. اما از کنه بدتر کک است!!! چرا چون سایز کک خیلی بزرگتر از کنه است! اما چطوری متوجه شویم کک در سگ ما وجود دارد و از نفوذ پنهانی کک به خانه خود جلوگیری کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است!! باید با شایع ترین علائم وجود کک در سگ آشنا شوید تا قادر به شناسایی و دفعش از پوست سگ خود باشید. در ادامه همراه من باشید تا با شایع‌ترین علائمی که نشان می‌دهد کک در بدن سگ شما وجود دارد آشنا شوید.

آیا این امکان وجود دارد علیرغم وجود کک هیچ کدام از نشانه‌های بالا در سگ ما نباشد؟

خیلی از ما وقتی علائمی مانند خارش را در در سگ خود نمی‌بینیم فکر می‌کنیم دیگر ممکن است کک یا کنه در سگ ما وجود نداشته باشد. اما این تصور اشتباه است. کک‌ها می‌توانند در گوشه و کنار خانه شما پنهان بشوند بدون اینکه شما اصلاً متوجه آنها بشوید!! زندگی کک‌ها دارای 4 مرحله است. در حقیقت چرخه زندگی کک‌ها شامل تخم، لارو، شفیره، بالغ‌ شدن است. در صورتی که هیچ کک بالغی را روی بدن سگ خود مشاهده نکردید باز هم این امکان وجود دارد که کک مشغول طی چرخه زندگی شما در مبلمان، فرش و… باشد؛ و به محض طی چرخه زندگی خود و رسیدن به دوران بزرگسالی به سگ شما حمله کرده و در پوست او شروع به زندگی ‌کند. به همین دلیل همیشه باید مراقب علائم آلودگی به کک باشید. امروز سگ شما ممکن است عاری از کک باشد. فردا، ممکن است نباشد. در ادامه همانطور که گفتیم با رایجترین و شایعترین علائم وجود کک در سگ آشنا می‌شوید.

مهمترین علائم رایج کک در سگ‌ها

همه افرادی که حیوان خانگی مانند سگ دارند پس از مدتی با خلق و خوی حیوان خود به طور کامل آشنا می‌شوند. به گونه‌ای که اگر حتی ذره‌ای رفتار حیوان تغییر کند، صاحب آن متوجه رفتار غیر طبیعی می‌شود. در این حالت به ذهن افراد این سوال خطور می‌کند که چرا سگ من ناراحت است و مدام بیقراری می‌کند و خودش را میخاراند. آیا ممکن است کک داشته باشد؟ در ادامه با 10 نشانه رایج کک در سگ آشنا می‌شوید پس با ما همراه باشید.
علائم و نشانه کک در سگ
مهمترین علائم کک و کنه در حیوانات خانگی

1.     سگ شما به صورت دیوانه‌وار خودش را میخاراند و یا گاز میگیرد!

جای نیش کک در سگ باعث می‌شود که پوست سگ شما دچار خارش زیادی بشود، این موضوع برای توله سگ شما میتواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. از مهمترین علائم کک در سگ این است که سگ شما به طور ناگهانی شروع به خاراندن بدن خود با پنجه‌های خودش می‌کند. همچنین ممکن است که پوست خودش را شروع به گاز گرفتن با دندان‌هایش کند. گاهی اوقات اینقدر حال سگ‌ها بد می‌شود که نمیگذارند شب‌ها شما بخوابید و بی‌وقفه خودشان را میخارانند و گاز می‌گیرند. در این جور مواقع معمولاً دامپزشک از یک شامپو و یا اسپری مخصوص کک و کنه  استفاده می‌کند.

2.     سگ شما بیش از حد خودش را تمیز می‌کند!!

نظافت بیش از حد و ریزش مو یکی دیگر از نشانه‌های کک در سگ است. البته سگ‌ها موجودات بسیار تمیزی هستند و به طور مداوم به نظافت خود از طریق لیسیدن و … می‌پردازند. اگر کک در سگ شما وجود داشته باشد دیگر بیش از حد خود را تمیز می‌کند. شما مشاهده می‌کنید سگ شما به طور مداوم پوست خودش را میخراشد. این کار مخصوصاً وقتی کک یا کنه شروع به گاز گرفتن می‌کنند بیشتر می‌شود. کک‌ها معمولاً بیشتر در قسمت پاهای عقبی، گردن و پایین دم مستقر می‌شوند. پس اگر دیدید سگ شما در این نواحی خیلی خودش را ناخن می‌کشد مطمئن باشید کک دارد. حتی ممکن است در اثر خراشیدن، گاز گرفتن و لیس زدن زیاد، موهای آن منطقه شروع به ریزش کنند و یا آن منطقه زخم بشود و خون بیاید.

3.     سگ شما مثل قبل بعضی قسمت‌های خانه مانند مبل و بالش را دوس ندارد.

کک‌ها عاشق مکان‌های گرم و مرطوب هستند. از مهمترین این مکان‌ها در خانه شما می‌شود به مبلمان، فرش، بالش، پتو و… اشاره کرد. حتی گاهی اوقات کک‌ها رامی‌توانید در شکاف‌های کف زمین، چوب و یا کاشی پیدا کنید. حالا اگر سگ شما مثل قبل روی مبل لم نمی‌دهد و یا دیگر پتوی خود را دوست ندارد باید بدانید در این قسمت‌ها کک وجود دارد. در این مورد باید به نظافت خانه خود خیلی اهمیت بدهید. حتی می‌توانید از بعضی شرکت‌های نابودکننده حشرات موذی کمک بگیرید. برای از بین بردن کنه سگ در منزل مرتب باید خانه خود را جارو برقی بکشید. هیچ جایی هنگام جارو برقی کشیدن نباید از قلم بیفتد زیر کوسن‌ها، انواع شکاف‌ها و… مرتب باید جارو برقی بشوند. نظافت تاثیر زیادی در نابودی کک‌ها دارد. همچنین پتو و کلیه وسایل سگ مثل لباس‌های او، ملحفه‌اش و… را مرتب در ماشین لباسشویی با آب با درجه حرارت بالا بشورید. البته بعضی کک و کنه‌ها خیلی سمج هستند و آب جوش آنها را از بین نمی‌برد. در این مواقع اول باید از اسپری کک و کنه در سگ استفاده کنید تا این حشرات موذی ریشه‌کن شوند. سپس در مرحله دوم با آب داغ ماشین لباسشویی و مواد شوینده تمیز آنها را بشویید.

4.     سگ شما همیشه بی‌قرار و آشفته است.

آیا به تازگی متوجه شده‌اید سگ شما دیگر مانند قبل پرانرژی و شاد نیست و دیگر اصلاً حوصله بازیگوشی و هیچ‌کاری را ندارد؟ حتی خیلی بد اخلاق و عصبی شده و دیگر مثل قبل مهربان نیست. این آشفتگی و بی‌قراری هم میتواند یکی از مهمترین نشانه‌های وجود کک در سگ باشد.

5.     زخم شدن پوست و کبودی آن نشانه کک در سگ

بزاق کک‌ها دارای ماده‌ای است که در بعضی از حیوانات حساسیت و قرمزی ایجاد می‌کند. اگر شما میبینید نقاطی مانند گردن، پهلوها و اطراف دم کبود شده و به شدت دارای خارش است؛ باید بدانید کک بدن سگ شما را نیش زده است. گاهی اوقات اثر بزاق کک به حدی روی پوست سگ شدید است که سگ شروع به گاز گرفتن و جویدن پوست خود می‌کند. حتی گاهی اوقات ترشحاتی نیز از محل این کبودی‌ها و زخم‌ها خارج می‌شود که به آن بیماری درماتیت آلرژیک کک گفته می‌شود. این بیماری حتی ممکن است باعث ایجاد عفونت در پوست سگ شود. به همین دلیل به محض مشاهده اولین نشانه از کک در سگ باید از اسپری کک و کنه در سگ استفاده کنید تا حیوان شما بیشتر از این زجر نکشد.

6.     حیوان خانگی شما لاغر شده و رنگ پریده است.

اگر دیدید روز به روز سگ شما لاغرتر می‌شود و عضلات خودش را از دست می‌دهد؛ ممکن است به کک یا کنه آلوده شده باشد. البته کک‌ها تاثیر زیادی در کم خونی سگ دارند به همین دلیل ممکن است سگ شما عجیب بی‌حال و رنگ پریده به نظر بیاد.

7.     مشاهده مدفوع کک

منظور از مدفوع کک چیست؟ چگونه به این موضوع پی ببریم که ذراتی که دیده‌ایم مدفوع کک است. رنگ مدفوع کک معمولاً قهوه‌ای تیره است. اگر هنگامی که موهای سگ خود را با شانه و یا برس تمیز می‌کنید در بین موها ذرات ریز با رنگ قهوه‌ای تیره مشاهده کردید باید بدانید سگ شما به کک آلوده است. ولی برای اینکه بیشتر مطمئن شوید می‌توانید مقداری از این دانه‌ها را روی یک حوله کاغذی قرار دهید و آنها را با آب خیس کنید. اگر قرمز شوند، پس مدفوع کک هستند. اما چرا این ذرات قرمز می‌شوند؟ زیرا مدفوع کک از خون مکیده شده از سگ تشکیل شده است.

8.     وجود لکه‌های تیره در پارچه و رختخواب به علت وجود کک در سگ

آیا جدیداً لکه‌های تیره‌ای در رختخواب سگ خود می بینید؟ اگر مشکوک به کک هستید، این لکه‌ها می‌توانند تکه‌هایی از بدن و یا مدفوع کک باشند که از پوست سگ شما جدا و روی تخت افتاده است. حتی این امکان وجود دارد که وقتی رطوبت یا گرمای بدن سگ در تماس با پارچه و رختخواب باشد، آنها را رنگی کند.

9.     وجود حشرات ریز سیاه/قهوه‌ای مایل به قرمز روی پوست سگ شما

حتماً از خود میپرسید کک‌های روی سگ‌ها چه شکلی هستند؟ چیزی که شما باید مشاهده کنید این است: حشرات ریز سیاه یا قهوه‌ای مایل به قرمز. سایز آنها کوچک بوده، اما باز هم به اندازه کافی بزرگ هستند به طوری که با چشم غیر مسلح نیز می‌توانید آنها را مشاهده کنید. اگر تعداد آنها زیاد باشد که به راحتی می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در برخی موارد حتی ممکن است بتوانید تخم‌های واقعی کک را ببینید، اگرچه تشخیص آنها کمی نسبت به خود کک‌ها مشکل‌تر است. کک ها تمایل دارند بیشتر در ناحیه پایین تنه و دم سگ‌ها زندگی کنند، بنابراین ابتدا این نواحی را بررسی کنید.

10.  مشاهده دانه‌هایی شبیه برنج

اگر روی رختخواب سگ خود یا اطراف مقعد و داخل مدفوع دانه‌هایی مانند برنج را مشاهده می‌کنید؛ احتمال زیادی وجود دارد که سگ شما کرم نواری داشته باشد. دانه‌های برنج در واقع بسته‌های تخمی هستند که توسط کرم‌های نواری تولید می‌شوند. اما کرم نواری چه ربطی به کک دارد؟ کرم های نواری به عنوان بخشی از چرخه زندگی خود به کک‌ها نیاز دارند. گاهی اوقات بعضی از سگ‌ها هنگامی که با صاحب خود به گردش می‌روند غذاهای آلوده را میخورند. این غذاهای آلوده ممکن است باعث ایجاد کرم نواری در مدفوع سگ شوند. معمولاً هر جا کرم‌های نواری وجود داشته باشند، به احتمال زیاد کک‌ها نیز وجود خواهند داشت.

کک و کنه سگ و گربه از کجا میاد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که به ذهن صاحبان سگ و گربه می‌رسد این است که کک و کنه از کجا وارد بدن این حیوانات و یا منزل می‌شوند؟ کک و کنه از آن دسته حشرات موذی هستند که باید حتماً در بدن یک موجود زنده دیگر زندگی کنند. محل زندگی و تکثیر این موجودات باید گرم و مرطوب باشد. حیوان خانگی شما از راه‌های مختلف دچار کک و کنه می‌شود. ممکن است افرادی که به منزل شما می‌آیند در لباس یا وسیله‌های خود کک و کنه داشته باشند؛ یا حتی حیوان خانگی همراه آنها آلوده به کک و کنه باشد. همچنین هنگامی که شما حیوان خانگی خود را به گردش می‌برید و یا او به بیرون از منزل می‌رود ممکن است به کک و کنه‌هایی که در بین چمن‌ها و یا روی درختان زندگی می‌کنند آلوده شود. به همین دلیل کک و کنه از راه تماس با چمن یا درختان، حیوانات آلوده به کک و کنه و یا وسایلی که محل زندگی آنهاست؛ وارد منزل شما و بدن سگ یا گربه می‌شوند.

علائم کک و کنه در گربه و سگ  

از مهمترین علائم کک در سگ و گربه می‌توان به جای زخم در نقاط مختلف بدن اشاره کرد. برای اینکه مطمئن شوید سگ یا گربه شما به کک آلوده شده؛ حتماً دستکش به دست کنید و با دست لای موها و پوست حیوان را بررسی کنید. اگر در جاهای مختلف بدن سگ یا گربه خود، کبودی‌هایی را مشاهده می‌کنید، این کبودی‌ها نشانه جای نیش و گاز کنه است که زخم شده‌اند.

نحوه شناسایی کک و کنه در سگ و گربه

معمولاً کنه‌های بالغ با چشم قابل دیدن هستند. اما از مهمترین علائم وجود کک در سگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خارش: حیوان شما بیش از حد منطقه خاصی از بدنش را می‌خاراند.
  • ناله‌های عجیب: کک و کنه به طور ناگهانی بدن حیوان را گاز می‌گیرند به همین دلیل شما به طور ناگهانی زوزه سگ خود را می‌شنوید.
  • کندن پوست بدن و زخمی کردن: سگ شما برای رهایی از کنه، با ناخن‌های خود شروع به کندن پوست خود و زخم کردن آن می‌کند.
  • بی‌حالی و خستگی: سگ شما دیگر مانند قبل بازیگوش نیست و حوصله انجام هیچ کاری را ندارد.
  • تب: در صورت وجود علائم بالا و تب مطمئن باشید حیوان خانگی شما به کنه آلوده شده است.

کک و کنه چه مشکلاتی برای حیوانات ایجاد می کنن

بسیاری از افراد از مشکلات رایج ایجاد شده توسط کک و کنه خبر ندارند و فکر می‌کنند این موجودات زیاد نمی‌توانند در بدن سگ یا گربه مشکل ایجاد کنند. در حالی که این تصور اشتباه است. از مهمترین مشکلات رایج که در اثر وجود کک و کنه در سگ و گربه ایجاد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • عدم آرامش حیوان خانگی و ایجاد بی‌قراری در حیوان. گاهی اوقات این بی‌قراری به قدری زیاد می‌شود که حیوان خانگی شما نمی‌گذارد شما شب‌ها بخوابید و مدام ناله می‌کند.
  • خاراندن متوالی و زخم شدن پوست نیز از بدترین مشکلاتی است که در اثر کک و کنه به وجود می‌آیند. حتی این خارش‌ها باعث می‌شوند که پوست عفونت کرده و حتی گربه و سگ شما در اثر این عفونت تب کنند.
  • به دلیل خارش زیاد، پوست بدن حیوان پوسته پوسته شده و شما باید مدام این پوسته‌ها را از روی زمین جمع کنید که واقعاً منظره ناخوشایندی دارد.
  • انتقال بیماری از کنه به حیوانات خانگی و انسان‌ها از دیگر مشکلاتی است که در اثر وجود کک و کنه در بدن سگ و گربه شما پیش می‌آید.

بیماریهای قابل انتقال از طریق کنه سگ

کنه نه تنها در گربه و سگ بلکه در انسان نیز ایجاد بیماری می‌کند. از مهمترین بیماری‌هایی که از طریق کنه حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بیماری لایم: بیماری لایم از بدترین بیماری‌هایی است توسط کنه پاسیاه و کنه پاسیاه غربی از حیوان به انسان منتقل می‌شود. بعضی از حیوانات حتی تا مدت‌ها بدون هرگونه علائم هستند. بعضی هم علائمی مانند بی‌‌حالی، بی‌اشتهایی و … را از خود نشان می‌دهند. معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌ها، برای درمان استفاده می‌شود.
  • آناپلاسموز: این بیماری نیز توسط کنه‌های پاسیاه و پاسیاه غربی ایجاد می‌شود. معمولاً شیوع آن در پاییز و بهار بیشتر است. اگر مواردی مانند تب، بی‌حالی، ورم غدد لنفاوی و… را مشاهده کردید حتماً حیوان خانگی خود را پیش دامپزشک ببرید.
  • تب منقوط کوه‌هاى راکى: این نوع از بیماری در ایران کمتر دیده می‌شود و بیشتر در ایالات متحده و کشورهای خارجی وجود دارد.
  • بابزیوز: این بیماری نیز توسط کنه‌ای به نام کنه سگ قهوه‌ای، کنه آهو و… ایجاد می‌شود. درمان این نوع از کنه نیز با آنتی‌بیوتیک است.
  • هپاتوزونوزیس: این بیماری نیز در اثر کنه قهوه‌ای ایجاد می‌شود. بیشتر سگ‌های جوان و توله سگ‌ها به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. درمان این بیماری نیز با استفاده از آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود.

درمان گیاهی کک و کنه

علاوه بر استفاده از اسپری‌های شیمیایی شما عزیزان می‌توانید از انواع درمان‌های گیاهی هم برای از بین بردن کک و کنه استفاده کنید. این درمان‌ها بسیار ساده و ارزان بوده و به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر این موجودات موذی خلاص شوید. در ادامه با این مواد گیاهی برای از بین بردن کک و کنه آشنا می‌شوید.
  • سرکه سیب ضدباکتری و میکروب

از گذشته تا کنون از سرکه سیب برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده می‌شده است. این ماده با خواص آنتی‌باکتریالی خود یک درمان گیاهی مناسب برای کک و کنه است. به دو شیوه می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. در حالت اول نصف لیوان سرکه سیب را با یک لیتر آب مخلوط کرده و روی بدن سگ یا گربه اسپری کنید و منتظر شوید این مواد خشک شوند. البته زمانی این کار را انجام دهید که حیوان خانگی شما غذای خود را خورده باشد و نخواهد بدن خود را لیس بزند. همچنین می‌توانید حیوان خانگی خود را به طور کامل در آب با سرکه حدود نیم ساعت قرار داده و بعد او را بشویید.
  • روغن زیتون: بعد از استفاده از اسپری سرکه سیب یا حمام آن برای ریشه‌کنی کامل کک و کنه می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن دارای خواص آنتی باکتریالی بوده و همچنین جای زخم و گزش کک و کنه را نیز ترمیم می‌کند.
  • استفاده از رزماری: رزماری به خواص ضدمیکروبی و آنتی باکتریالی خود در سراسر جهان معروف است. همچنین این گیاه یک بوی بسیار تند دارد که کک و کنه از آن فراری هستند. به همین دلیل با جوشاندن این گیاه و اسپری آن روی بدن سگ یا گربه خود می‌توانید از شر کک و کنه خلاص شوید.
  • استفاده از پونه: پونه نیز مانند رزماری خواص آنتی باکتریالی دارد. به همین دلیل می‌توانید حدود یک فنجان پونه تازه را همراه با یک لیتر آب جوشانده و بعد از سرد شدن روی بدن سگ یا گربه اسپری نمایید.
تمام روش‌های گیاهی ذکر شده برای درمان کک و کنه بسیار موثر هستند اما باید چند بار این روش‌ها را انجام دهید تا کک و کنه کامل ریشه‌کن شوند. حتی در صورت ریشه‌کنی کک و کنه تا مدتی باز هم این درمان‌های گیاهی را استفاده کنید تا دیگر خیالتان از بابت عدم آلوده شدن گربه و سگ به این موجودات موذی کاملاً راحت باشد.

نحوه پیشگیری و کنترل کک و کنه در سگ و گربه

اگر شما هم از وجود کک و کنه در منزل خود و در بدن سگ یا گربه می‌ترسید باید حتماً روش‌های پیشگیری و کنترل کک و کنه در سگ و گربه را یاد بگیرید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا وجود این موجودات موذی را در منزل خود و بدن سگتان به حداقل برسانید. از مهمترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جدا کردن کک و کنه از بدن حیوان خانگی: یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری و کنترل کک‌ها و کنه‌ها، جدا کردن آنها از بدن سگ و گربه است. برای جدا کردن این موجودات می‌توانید هم از دامپزشک کمک بگیرید و هم خودتان این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید این کار را در منزل انجام دهید در مرحله اول باید ابزاری مانند موچین تهیه کنید. در مرحله بعد با پوشیدن دستکش و با استفاده از موچین، بدن سگ یا گربه خود را بررسی کرده و در صورت دیدن کک یا کنه، آن را از قسمت سر گرفته و از بدن حیوان خانگی خود جدا کنید. اگر این کار را در منزل انجام می‌دهید حتماً قبل از انجام فیلم‌هایی که در این زمینه وجود دارد را ببینید تا با مهارت بیشتری کک و کنه را از بدن حیوان جدا کنید. کک و کنه محکم به پوست حیوان خانگی شما می‌چسبند به همین دلیل هم باید از قسمت سر آنها را بگیرید در غیر این صورت جدا کردن آنها اندکی مشکل است.
  • بررسی نقاط مناسب برای تخم و لارو کک و کنه
اگر یک کنه یا کک در بدن سگ و گربه شما وجود داشته باشد، قطعاً تخم و لارو این حشرات موذی نیز در مناطقی مانند بالشت، مبل، بدن حیوان، فرش و… وجود دارد. درواقع، هرجا گرم و مرطوب باشد و غذای این حشرات نیز موجود باشد آنها تخم‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل اگر یک کک یا کنه در بدن گربه یا سگ شما وجود داشته باشد، باید برای پیشگیری از باز شدن تخم‌ها و تکثیر آنها، به دقت مناطق مختلف منزل مانند فرش، مبل و… را بررسی و از روش‌های خانگی و یا از اسپری‌های مخصوص این کار برای از بین بردن تخم و لارو این حشرات موذی استفاده کنید.
  • استفاده از مواد مخصوص در صورت تکثیر بیش از حد
گاهی اوقات آنقدر کک و کنه درمنزل شما تکثیر شده که دیگر نمی‌توانید آن را از بین ببرید. در این شرایط بعد از مشورت با دکتر دامپزشک می‌توانید از مواد مخصوصی در هوا استفاده کنید. معمولاً این مواد به صورت دود در هوا پراکنده شده و کک‌ها، کنه‌ها و تخم و لارو آنها را از بین می‌برد. البته ممکن است این مواد برای سلامتی انسان مضر باشد به همین دلیل حتماً شرایط استفاده از این مواد را با دقت بررسی کنید.

کک و کنه در سگ و گربه و نحوه درمان آن

به محض اینکه شما متوجه وجود کک و کنه در سگ خود شدید باید حتماً درمان آن را آغاز کنید. از مهمترین راهکارهای درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده از قرص‌های جویدنی: برای گرفتن این قرص‌ها حتماً باید به دامپزشک مراجعه کنید. این قرص‌ها کاملاً بی‌عارضه بوده و حتی از ابتلای مجدد سگ شما به کک و کنه جلوگیری می‌کند.
  • داروهای موضعی: این روزها داروهای زیادی برای از بین بردن کک و کنه تولید شده است. این داروها را می‌توان به صورت موضعی استفاده کرد. البته تجویز این داروها باید توسط دامپزشک انجام شود.
  • استفاده از قلاده ضدکنه: این روزها قلاده‌هایی ابداع شده که با استفاده از آنها حیوان خانگی شما دچار کک و کنه نمی‌شود.
در هنگام درمان سگ‌ها، اگر سگ شما توله و یا مادر است حتماً به نوع روش درمان توجه کنید. زیرا بدن توله سگ بسیار حساس است و همچنین سگ‌های مادر معمولاً به توله سگ خود شیر می‌دهند و درمان می‌تواند روی شیر آنها اثر بگذارد.

سوالات متداول:

  1. آیا کک در سگ با چشم انسان قابل مشاهده است؟

بله دیده می‌شوند. درست است که کک‌ها بسیار ریز هستند، اما هنوز با چشم غیر مسلح می‌توان آنها را مشاهده کرد.
  1. کک‌ها چه رنگی هستند؟

آن‌ها به صورت لکه‌های قهوه‌ای تیره به نظر می‌رسند (تقریباً به اندازه سر یک سنجاق) و می‌توانند مسافت‌های زیادی را نسبت به اندازه خود بپرند. در واقع همین پرش در فاصله‌های زیاد نشان می‌دهد که کک هستند.
  1. تفاوت بین علائم کک و کنه در سگ چیست؟

علائم کک می تواند شامل خارش، خاراندن، ریزش مو و نقاط قرمز و زخمی در اطراف کمر یا پایه دم باشد. همچنین ممکن است متوجه کثیفی و مدفوع کک شوید و یا خود کک های واقعی را ببینید. کک‌های بالغ شش پا دارند و از مسافت‌های طولانی می‌پرند. برعکس، کنه معمولاً شکلی مانند یک برآمدگی کوچک و ثابت دارد که در آن منطقه کنه خودش را به سگ چسبانده است. کنه هشت پا دارد و ممکن است در مقایسه با کک کندتر حرکت کند.
  1. در کجای بدن سگ می‌توان کک‌ها را تشخیص داد؟

کک‌ها دوست دارند روی گردن، کمر، پاهای عقب و دم پنهان شوند. کلاً هرجایی که گرم و مرطوب باشد مورد علاقه کک‌ها است.

کلام آخر

داشتن حیوان خانگی از دلچسب‌ترین کارهایی است که به انسان‌ها حس خوبی می‌دهد. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و… مانند انسان‌ها نیاز به مراقبت برای حفظ سلامت خود دارند. از مهمترین حیوانات خانگی سگ‌ها هستند. وجود کک در سگ از بزرگترین مشکلاتی است که خود حیوان و صاحب سگ با آن روبرو می‌شوند. این روزها درمان‌های زیادی برای درمان کک وجود دارد. از مهمترین این درمان‌ها می‌توان به اسپری کک و کنه اشاره کرد. اما در درجه اول باید از وجود کک در سگ خود آگاه شوید. برای اینکه بدانید آیا کک در سگ شما وجود دارد یا خیر باید ببینید آیا سگ شما به شدت خود را میخاراند؟ آیا پوست خود را گاز میگیرد و یا می‌جود؟ اگر به تازگی متوجه شده‌اید که از مبل یا پتوی خود دوری می‌کند، این می‌تواند نشانه کک در بدن سگ شما باشد. علاوه بر این اگر سگ شما، روز به روز لاغرتر و ضعیف‌تر می‌شود باید به وجود کک در پوستش شک کنید. بهترین راهکار درمان کک همانطور که گفتیم استفاده از اسپری کک و کنه در سگ است. با استفاده از این نوع از اسپری‌ها به راحتی می‌توانید کنه را نیز نابود کنید. این روزها اکثر دامپزشکان برای نابودی کک و کنه خرید اسپری‌ ضد کنه و کک را به صاحبان حیوانات توصیه می‌کنند. امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد راه‌های شناسایی کک در سگ به دست آورده باشید.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lyme-disease/symptoms-causes/syc-20374651

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/hepatozoonosis

https://www.cdc.gov/rmsf/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Rocky_Mountain_spotted_fever

……………………………